Aegon

Aegon wijzigt hun aanvraagproces voor verzoeken tot Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid

De veranderingen ingaand vanaf 16 januari 2023 zijn:

  • U doet uw OHA-aanvraag net zoals een nieuwe aanvraag via uw adviespakket/HDN
  • Blijvende klant kan rente behouden: “Behoudregeling”
  • Hele nieuwe inschrijving: de oude hypotheek lossen wij af met de nieuwe hypotheek.

Voordelen bij de nieuwe werkwijze:

  • Eén hypotheekaanvraag vanuit uw adviespakket/HDN
  • Nieuwe situatie vaak in één offerte (inclusief verhoging)
  • Offerte na ondertekening 3 maanden geldig
  • Upload documenten via adviespakket en/of AIP
  • Vast aanspreekpunt voor uw complete dossier
  • Status na aanvraag gelijk te volgen via adviespakket en/of AIP

Nieuw per 16 januari 2023!
Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid aanvragen via uw adviespakket

De kenmerken van OHA:

  • Eén hypotheekaanvraag: voor de oversluiting van de bestaande lening én de uitkoop van de partner
  • Maximaal 6 leningdelen (eventueel fiscaal samenvoegen als dat nodig is)
  • Aanvraag op naam van de blijvende persoon (en eventueel nieuwe partner)
  • Blijvende klant krijgt altijd de “behoudregeling” (bestaande rentecontract)
  • De tariefklasse en de gekozen productvormen bepalen wat de rente wordt

Aanvraagproces OHA in HDN-termen

Regeling:                                 INTERNE_OVERSLUITING_07

Mutatie alleen bij NHG:            Echtscheiding_27

Reden aanvraag:                     EN_ECHTSCHEIDING_NIEUWE_LENING

In het opmerkingenveld geeft u aan:

  • Hoofdelijk Ontslag
  • Maak een keuze tussen: standaard leennormen of explain OHA

Wilt u weten hoe dit voor uw pakket werkt? Bekijk dan de korte instructie hieronder of neem contact op met de helpdesk van uw pakket:

  1. Adviesbox
  2. Dias
  3. Figlo
  4. Findesk
  5. Unitrust 

Wat is het vervolg na uw aanvraag?

Standaard leennormen 
Na de hypotheekaanvraag volgt een offerte. Wij vragen u de getekende offerte en de gevraagde voorbehouden aan te leveren voor beoordeling. Is alles akkoord? Dan ontvangt u van ons het bindend aanbod.

Explain OHA (overschrijding standaard leennormen) 
Offerte op basis van compleet dossier.

Wij brengen een offerte uit nadat wij de benodigde dossierstukken van u hebben ontvangen. Voor explain OHA is er in de acceptatiehandleiding een speciaal artikel opgenomen 9.5 Ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid vanwege relatiebreuk (OHA). Hier leest u precies wat wij voor een OHA Explain dossier nodig hebben:

  • Explainformulier OHA
  • Positieve uitkomst NHG beheertoets voor zowel NHG als niet-NHG
  • Positieve uitkomst Nibud Persoonlijk Budgetadvies (met tenminste de door NIBUD geformuleerde minimum bedragen voor een vergelijkbaar huishouden)

Zowel via uw adviespakket als in het Aegon Intermediair Portaal (AIP) kunt u de status van het dossier volgen en de documenten uploaden. Aan u de keus! Omdat het een nieuwe hypotheekaanvraag is voor de blijvende klant, ziet alleen die persoon in Mijn Aegon de status van deze nieuwe aanvraag. Het OHA-team neemt uw aanvraag in behandeling.

Vooraf contact met de Voorbespreekdesk OHA bij meer dan zes leningdelen

U neemt eerst contact op met de Voorbespreekdesk OHA. Dit gaat eenvoudig via chat. Vanaf 16 januari 2023 kiest u voor de chatfunctie: Voorbespreekdesk OHA. Samen kijkt u of de leningdelen samengevoegd kunnen worden waardoor er maximaal 6 leningdelen zijn. Kan dit? Dan stuurt u alsnog de aanvraag in via uw adviespakket/HDN, zie uitleg hierboven. Lukt het niet? Dan legt de Voorbespreekdesk OHA aan u uit hoe u deze aanvraag naar ons instuurt.